חותם אמינות
חותם אמינות PREMIUM
מוענק ל-עדי מעליות בע"מ

מעלית הידראולית

כבר יותר מ- 26 מבצעת חברת עד מעליות הוספות והתקנות של מעליות לבניינים קיימים וחדשים, ביניהן מעליות הידראוליות וחשמליות, וכן מעליות ללא חדר מכונות מסוג MRL. מאחורי החברה שורה ארוכה של לקוחות המתגוררים בבתים פרטיים ובבנייני ומגדלי מגורים, עבורם סופקו פתרונות מקיפים בהתאמה מדויקת לצרכיהם. בשורות הבאות יובא הסבר לגבי מעלית הידראולית מבחינת מגנון הפעולה, ההתאמה למבנים שונים, יתרונותיה וחסרונותיה ביחס למעלית חשמלית, ועוד.


כיצד פועלת מעלית הידראולית

מעלית ביתית הידראולית או מעלית לבניין מגורים נמצאת בשוק כבר כשישה עשורים. מדובר במעלית שתנועתה מבוצעת על ידי מערכת הידראולית המורכבת מבוכנה הידראולית בתוך הפיר, מיכל שמן בחדר או בארון מכונות, ומשאבה חשמלית בתוך המיכל. תפקידה של המשאבה הוא לדחוס את השמן אל הבוכנה דרך הצינור בלחץ גבוה, מה שגורם להתרוממות הבוכנה ולתנועה למעלה של המעלית. מאידך, כאשר יורדים למטה יש פתיחה של שסתום, חזרה של השמן אל המיכל, סגירה של הבוכנה ומכאן ירידה של המעלית. 

חשוב לציין כי לצד מעלית הידראולית לבית פרטי ניתן למצוא את המעליות האלו במקומות רבים אחרים, כגון מוסכים, מחסנים, מבנים ציבוריים, מפעלים וכדומה. למעשה, ביחד עם המעליות החשמליות אלו הן המעליות הנפוצות ביותר, המשמשות להרמה והורדה של אנשים ומשאות.


יתרונות וחסרונות של מעלית הידראולית

מאחר שמעליות הידראוליות וחשמליות הן הנפוצות ביותר, הרי שהיתרונות והחסרונות שלהן נבדקים זה מול זה. למשל, תחת אותם פרמטרים של מבנה ודרישות, בדרך כלל יוצע עבור מעלית הידראולית מחיר התקנה גבוה יותר משל מעלית חשמלית. עם זאת, כאשר מנקים את עלויות התפעול השוטף והתחזוקה הנדרשת, מגיעים למסקנה כי מעלית הידראולית כרוכה בהוצאה נמוכה יותר בטווח הארוך. בנוסף, עד לפני מספר שנים הייתה חובה להתקין חדר מכונות עבור מעלית בוכנה הידראולית (כמו החובה במעלית חשמלית שאינה MRL), אך כיום ניתן להתקין את המשאבה ולוח הפיקוד בארון מכונה בלבד. כפועל יוצא מכך ניתן לתת פתרונות יצירתיים ונוחים יותר לשטח ולמיקום הארון, דבר המשפיע גם על העלויות.

מלבד זאת, מדובר במעליות וותיקות מאוד הנחשבות לאמינות ובטוחות. הן מסוגלות לשאת משקלים יחסית גבוהים, מה שהופך אותן למצוינות גם למחסנים, מפעלים וכדומה. מצד שני, בכל הקשור לבנייני מגורים הן מתאימות לרוב למבנים של עד שש קומות בלבד, בין היתר עקב יכולות המערכת ועקב העובדה שהמהירות עומדת על כ- 0.6 מטרים לשנייה. זאת בניגוד למעלית MRL, למשל, שיכולה לנוע במהירות של מטר לשנייה ואף למעלה משני מטרים לשנייה במבנים גבוהים.

לעומת זאת, במעליות הידראוליות קיימת אפשרות לבנות תאי נוסעים יותר גדולים ומרווחים בהשוואה לתאי הנוסעים של מעליות חשמליות. בנוסף, ניתן לבצע תכנון יצירתי המתאים גם למבנים המחייבים בניית פיר מעלית יחסית קטן. יתר על כן, ההתקנה עצמה יכולה להתבצע בצורה יחסית מהירה, ובאופן שאינו פוגם בבטיחות ובאיכות החיים של הדיירים בבית או בבניין. 

באופן כללי, ניתן לומר כי מעליות הידראוליות מהוות בחירה נכונהפיתרון טוב בבניינים של עד חמש או שש קומות, מכיוון שאין צורך להתקין חדר מכונות, מפני שהוצאות התחזוקה והתפעול נמוכות יותר לאורך זמן, ומכיוון שניתן לבנות עבור מעלית הידראולית מידות לתא נוסעים שיהיה מרווח וגדול יחסית. 


מהן העלויות של מעליות הידראוליות

חשוב להבין כי אין מחיר אחיד למעליות הידראוליות, שכן העלות נקבעת לגופו של מקרה ומושפעת מפרמטרים רבים. למשל, כל גורם העוסק בתחום יציע על מעלית הידראולית מחירים שונים, כאשר בדרך כלל חברות גדולות נוטות להציע מחירים גבוהים יותר על ההתקנה והתחזוקה. 

בנוסף, עלות המעלית ההידראולית מושפעת באופן ישיר ממספר הקומות בבניין ומגודלה של המעלית, ומפעולות הקשורות בתכנון, קבלת רישוי והיתרים, שירותיהם של אדריכל ומהנדס, בנייה של פיר המעלית וכדומה. מעבר לכך, כמו בסוגי מעליות אחרים, העלויות של מעלית הידראולית נובעות מהעדפות אישית של עיצוב וסגנון של תא הנוסעים, כגון מעליות עם חיפויים מפורמייקה, עץ וזכוכית.


תנאים בסיסיים להתקנה של מעלית הידראולית

התקנים בישראל מגדירים שורה של פרמטרים נדרשים עבור התקנה של מעליות מסוגים ובמבנים שונים, ובכלל זאת גם מעליות הידראוליות. כאמור, כיום כבר אין חובה להתקין חדר מכונות למעלית זו וניתן לבחור בארון מכונה. לפי ההנחיות, הארון צריך לעמוד במרחק של עד עשרה מטרים מהפיר, ובאופן כללי עליו להיות צמוד או קרוב ככל האפשר לדופן הפיר במפלס התחתון. כמו כן, הארון צריך להיות עם שתי דלתות בעלות פתיחה מרכזית שניתן לנעול אותן, ומידותיו צריכות להיות חצי מטר עומק על מטר רוחב, על שני מטרים ועשרים ס"מ גובה (זאת במעלית של ארבעה עד שישה נוסעים).

בנוסף, בדומה למעליות אחרות, חובה להתקין פתח לשחרור עשן ואוורור בגודל 0.3 מטרים רבועים בחלקו העליון של הפיר הפונה החוצה. בתוך כך, גובהה של הקומה העליונה יהיה 3.6 מטרים ועומק בור הפיר יהיה 1.5 מטרים. העומק והרוחב נטו של הפיר ייגזרו מתוך מאפיינים שונים של המעלית, מספר הנוסעים שהיא עתידה לשאת וכיוצא בזאת.


לפרטים נוספים בנושא ולשירותי תכנון והתקנת מעלית הידראולית

מתלבטים בין מעלית הידראולית לחשמלית? מבקשים לדעת מהי הבחירה הנכונה עבור הבית או הבניין שלכם? אם כן, למידע נוסף, להכוונה מקצועית ולשירותי תכנון והתקנה של מעלית הידראולית, הנכם מוזמנים לפנות אל חברת עדי מעליות בטלפון 077-4366090.