חותם אמינות
חותם אמינות PREMIUM
מוענק ל-עדי מעליות בע"מ

מעלית לבית פרטי – תהליך, מחירים, אישורים ועוד

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים בוחרים באפשרות של התקנת מעלית לבית פרטי. לעיתים הסיבה לכך היא שיש צורך לתת מענה לאוכלוסיה מבוגרת לקשישים או מוגבלים בתנועה, המתקשים לעלות ולרדת בין שתי הקומות (או יותר) של הבית. מאידך, לעיתים הסיבה טמונה ברצון לשפר את איכות החיים ולהגדיל את ערך הנכס. בכל מקרה, חשוב לזכור כי בניית מעלית בבית פרטי אינה עניין של מה בכך. מדובר בתהליך הנפרש על פני מספר חודשים, מצריך קבלת אישורים מהרשות המקומית (במידה והפיר חיצוני), ומחייב עבודה עם בעלי מקצוע מנוסים מאוד בתחום.

 

איזה אישור צריך עבור הוספת מעלית לבית פרטי?

הוספת מעלית חיצונית לבית פרטי מצריכה אישור של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. בניגוד לבניין משותף בו צריך להשיג הסכמה של לפחות שני שליש מבעלי הדירות, כאן אין צורך בהשגת הסכמות. זאת, אלא אם כן המעלית משפיעה בחזותה ובאופייה על השכנים בצורה זו או אחרת, מה שעשוי להוביל גם לדרישות מיוחדות מצד הוועדה לתכנון ובנייה. וועדה זו מורכבת מאנשי מקצוע הבוחנים את התוכניות של מעלית חיצונית לבית אשר הוגשו על ידי אדריכל או מהנדס. היא עשויה לאשר את התוכנית כלשונה או לדרוש מסמכים נוספים ואף שינויים.

הזמן עד לקבלת האישור משתנה ממקרה למקרה, ותלוי בעיקר בפניות ובקצב העבודה של הוועדה, אם כי לרוב המטפלים אישור בהיתר הבנייה להוספת מעליות חיצוניות לבית קיים אינו כרוך בזמן המתנה ממושך.. עם זאת, יש להביא בחשבון את עלויות שירותיהם של אדריכל/מהנדס, וכן את האגרות שצריך לשלם לוועדה. בהקשר הזה ראוי לציין, כי אם הכוונה היא לייצר פתרון עבור אדם מוגבל בתנועה או מרותק לכיסא גלגלים, ניתן לבחון את האפשרות של הוספת מעלון לבית פרטי., דבר הכרוך בעלויות נמוכות יותר ובפחות בירוקרטיה. בנוסף, קיים מסלול מהיר יותר להוספת מעליות עבור מוגבלי ניידות ונכים, שהינם בעלי זכאות ממשרד הביטחון או מהביטוח הלאומי, העשויים גם להשתתף בעלויות הפרויקט בהתאם לזכאות.

 

תהליך הוספת מעלית לבית קיים

תהליך התקנת מעלית בבית פרטי מתחיל עם פנייה לחברה המתמחה בתחום. לאחר הפנייה, נציג מטעם החברה יגיע אליכם על מנת לספק ייעוץ מקצועי, הסוקר למשל את האפשרויות כגון הוספת מעלון, מעלית הידראולית או חשמלית. מעלית הידראולית הינה יקרה יותר לרכישה ולהתקנה מאשר מעלית חשמלית, אך היא מצריכה פחות שינויים בתשתיות הבית, ועלויות התפעול והתחזוקה שלה יותר זולות לאורך זמן. נציג החברה יבחן את תוואי הבניין ויבין בדיוק מהם הצרכים שלכם, אשר יתורגמו לגודל המעלית/המעלון וסוגה, לתכנון ההנדסי עבור התאמת הפיר והלמעלית/מעלון, וכדומה. לאחר אישור התוכניות והצעת המחיר מצדכם, התהליך ממשיך כאמור אל הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

 

חשוב מאוד שהחברה המלווה אתכם תהיה מנוסה מאוד בתחומי ההנדסה והתכנון, שכן קיימים בתים בהם עלולים להתגלות קשיים בהוספת מעלית, למשל במבנים ישנים, בבית השוכן בשטח הררי וכדומה. חברה מקצועית ורצינית תדע להציע פתרונות יצירתיים לכל סוגיה ואתגר על מנת להוסיף את המעלית לביתכם, ובאופן העומד בתקנות התכנון והבנייה, ובתוכניות המקוריות של הבית.

בתוך כך, אחת הסוגיות שצריך להכריע לגביהן לפני הוספת מעלית לבית פרטי, היא הבחירה בין בניית מעלית חיצונית או פנימית. במקרים רבים הבחירה תהיה במעלית חיצונית. הכוונה היא לפיר שנבנה מחוץ לבית ומותאם לגימור של המבנה הקיים, המתחבר לחלל המדרגות או לאזור שניתן לפתוח בו פתחים המאפשרים גישה למעלית (מהצד או מקדמת הבית כתלות בתוואי השטח). לעומת זאת, פיר פנימי נבנה בחלל מדרגות קיים, שמבצעים בו במידת הצורך שינויים לבנייה של הפיר ולהתקנה של המעלית, כאשר את רוחב גרם המדרגות הקיים ניתן להקטין עד 80 ס"מ.

 

מעבר לכך יש לקבל עוד שורה של החלטות, הנוגעות למשל לדגם של המעלית וליצרנית שלה, לפונקציות השונות של המעלית, לגודלו של תא הנוסעים, למהירות העלייה והירידה, להיבטי בטיחות, וכמובן לעמידה בכל התקנים הנדרשים. כאמור, בכל אלו ועוד יסייעו לכם אנשי החברה המתכננת והמבצעת, אשר תדאג גם לתוכניות המוגשות לאישור הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. 

לאחר קבלת ההיתרים הנדרשים ניתן להמשיך אל התקנת מעלית חיצונית שלוקחת מספר שבועות. הדגש יהיה על ביצוע העבודות באופן המהיר והיעיל ביותר, עם מינימום פגיעה איכות החיים ובסדר היום של הדיירים בבית.

 

הוספת מעלית לבית – השקעה שמצדיקה את עצמה

לפני שאתם נכנסים לפרויקט הוספת המעלית, חשוב כמובן להבין היטב את העלויות העשויות לעמוד על עשרות ואף מאות אלפי שקלים (בודדות). לכך יש להוסיף עוד סכום מסוים בשנה על עלויות האחזקה והטיפולים מטעם החברה שהתקינה את המעלית, או חברה אחרת המתמחה בתחום. מדובר בהוצאה לא מבוטלת, אך היא נוטה להצדיק את עצמה לאור העלייה בערך הנכס. אנשים רבים מבינים את היתרונות של מעלית לאיכות החיים ולצרכיהם המיוחדים של בעלי מוגבלויות, ועקב כך, הם גם מוכנים לשלם יותר על בית שהותקנה בו מעלית. 

ומלבד זאת, מי שנהנה מהיתרון המשמעותי ביותר לאורך השנים הוא כמובן אתם, בעלי הבית.


לפרטים נוספים בנושא ולשירותי תכנון והתקנת מעלית לבית פרטי

יש לכם שאלות נוספות? מעוניינים לברר לגבי התקנה של מעלית בביתכם? אם כן, למידע נוסף, להכוונה מקצועית ולשירותי תכנון והתקנה של מעלית לבית פרטי, הנכם מוזמנים לפנות אל חברת עדי מעליות בטלפון 077-4366090.